LynnBlakeGolf Forums - View Single Post - Vänster hand
Thread: Vänster hand
View Single Post
Old 04-27-2006, 06:25 PM
metallion's Avatar
metallion metallion is offline
Senior Member

Originally Posted by Amen Corner
I Brian Gay-tråden så kommenterade du mitt inlägg gällande hur man skall praktisera och att eleven MÅSTE vara beredd att missa bollen. Kan du vidareutveckla dina tankar?
De flesta är för resultatinriktade. Speciellt när man jobbar med en instruktör.
  1. Golfaren kommer överens med instruktören om att göra en förändring
  2. Golfaren implementerar förändringen, och bollbanan blir sorkdödare, socket eller vad du vill
Då händer det. 99 av 100 golfare säger:
  • Jag var lite okoncentrerad
  • Jag tänkte för mycket
  • Jag tänkte för lite
  • Jag börjar bli lite stel
  • Jag blev störd av ****
  • ...
När de egentligen gjorde precis vad de kom överens om.

Strunt samma(!!!!) var bollen tar vägen. Det viktigaste är att man exekverar det man kommer överens om. Inte var bollen tar vägen.

Människan söker hela tiden bekräftelse. I det här fallet söker man den i bollbanan.

Den dåliga instruktören:
Bekräftar golfarens "analys" av vad som gick fel.

Den gode instruktören:
Säger att han inte bryr sig ett skvatt om var bollen tar vägen just nu. Fokus skall vara på att lära nya saker och kasta gammal ofruktsam kunskap över bord. Var sak har sin tid. Bollbanan har sin. Det är långt ifrån alltid man kan läsa resultatet i bollbanan.