Vänster hand - LynnBlakeGolf Forums

Vänster hand

Scandinavian PGA

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-17-2006, 03:02 PM
Amen Corner's Avatar
Amen Corner Amen Corner is offline
Senior Member

Vänster hand
Hej allihopa,

Jag hade äran att se Henning och Yoda på Svenska PGA:s utbildningsdagar i mars. Har köpt boken och håller på som bästa att förkovra mig i den. Jag är inne på greppet och det är något som jag inte riktig får kläm på .Hoppas någon har tid och lust att svara på följande. Ni får ursäkta om jag inte använder riktigt tgm språk.

Hur skall vänster handen vara på klubban om man följer 10-2-b?

OM vänsterhandens baksida skall vara paralell med bladet så känns det som ett "svagt"/vänsterroterat/"rolled" grepp.

Jag kan inte förmå mig att få tummen "bakom" greppet. Med detta menar jag följande, vilket i sig kan vara en fel känsla från min sida. Min egen preferens har varit att hela "kudden" på vänster tumma skall ha kontakt med greppet, men OM jag skall följa ovanstående egna tolkning att "left flat wrist" paralell med blad så är det bara den vänstra delen av kudden som har kontakt med gummit.

Blev det för krångligt..........

Om jag gör som sista raderna på förra stycket så "klämmer" jag tummen vid träffen, vilket känns spoooooooky och obehagligt
Reply With Quote
Old 04-26-2006, 04:36 PM
h.kan h.kan is offline
Member

Hej och välkommen
Ingen annan verkar vilja svara så jag gör ett försök.
Greppet blir svagare det är helt riktigt. Ett bra sätt att kontrollera att handryggen är paralell med bladet är att sträcka ut främre armen och hålla blad och handrygg horizontellt. Man kan då se att de båda är i linje med varandra.

Om jag har förstått rätt så måste greppet ligga under lillfingrets kudde och därmed inte emot tummens kudde för att man ska kunna utnyttja kraftaccumulator 3 dvs greppet ligger ganska mycket tvärs över handen. När jag tar mitt grepp så "svävar" tummkudden utan kontakt med greppet.
Reply With Quote
Old 04-26-2006, 05:04 PM
Amen Corner's Avatar
Senior Member

Tack
h.kan för ditt svar. Det tog lite tid att vänja sig vid detta grepp, och snacka att jag var förvånad att slå bra golfslag med det. Boken är, som alla vet, trögläst men mycket givande. Det som har underlättat för mig är alla videosnuttar. En annan fråga, och rätta mig om jag uppfattat fel. Huvudet skall vara stilla i svingen vilket är lite tvärtemot traditionell undervisning, då det anses att man hamnar i "reverse pivot". Vad tycker du, eller någon annan, som ändå har hållt på ett tag?
Old 04-26-2006, 05:16 PM
h.kan h.kan is offline
Member

Trots att jag koncentrerar mig på att hålla huvudet stilla så ser jag på video att det rör sig lite, förrut rörde det sig mycket (swaying). Efter träff tillämpar jag Tomasellos råd att låta huvudet följa med fram.
Så jag tror att om man försöker hålla huvudet stilla så kommer det att röra sig precis lagomt.
Reply With Quote
Old 04-27-2006, 04:45 AM
metallion's Avatar
metallion metallion is offline
Senior Member

Originally Posted by Amen Corner
Huvudet skall vara stilla i svingen vilket är lite tvärtemot traditionell undervisning, då det anses att man hamnar i "reverse pivot". Vad tycker du, eller någon annan, som ändå har hållt på ett tag?
Själv vänder jag på frågeställningen och frågar mig om det finns någon fördel med att låta huvudet röra på sig. Jag ser ingen fördel, men en nackdel i att ögonen flyttar på sig relativt bollen. Det kan knappast göra saken lättare. Ytterligare ett inslag av timing och manipulation att hantera. Ytterligare en rörlig del som inte bidrar till att sweetspot träffar bollen.

Personligen ser jag "flytta på huvudet så får du ingen reverse pivot" som en quickfix. Sätter man verkligen in stöten på rätt ställe? Man behöver inte gå långt för att se mycket skickliga spelare som har huvudet helt stilla och ändå har allt annat än reverse pivot.

Men tittar du in på Manzellas forum så är han en förespråkare av att flytta huvudet. Och jag kan verkligen inte påstå att jag vet mer om saken än han gör. Upplever det som att majoriteten av TGM-gurus är bokstavstrogna, dvs de förespråkar Stationary Head - ofta mer specifikt att etiketten i nacken på tröjan inte rör sig från adresseringen till Both Arms Straight.
Old 04-27-2006, 07:44 AM
Amen Corner's Avatar
Senior Member

Huvudet
Metallion, tack för ditt inlägg.

Min fråga är ställd då det nästan inte finns några golfböcker som förespråkar ett stilla huvud. I min samling, som innefattar ett 15-tal instruktionsböcker, är det denna samt Hardys bok om man gör hans 1pl-sving(din favorit lr hur!)

Men i övrigt så förespråkas det att låta huvudet följa med i uppvridningen.

När jag ändå har din uppmärksamhet:

I Brian Gay-tråden så kommenterade du mitt inlägg gällande hur man skall praktisera och att eleven MÅSTE vara beredd att missa bollen. Kan du vidareutveckla dina tankar?
Old 04-27-2006, 06:25 PM
metallion's Avatar
metallion metallion is offline
Senior Member

Originally Posted by Amen Corner
I Brian Gay-tråden så kommenterade du mitt inlägg gällande hur man skall praktisera och att eleven MÅSTE vara beredd att missa bollen. Kan du vidareutveckla dina tankar?
De flesta är för resultatinriktade. Speciellt när man jobbar med en instruktör.
  1. Golfaren kommer överens med instruktören om att göra en förändring
  2. Golfaren implementerar förändringen, och bollbanan blir sorkdödare, socket eller vad du vill
Då händer det. 99 av 100 golfare säger:
  • Jag var lite okoncentrerad
  • Jag tänkte för mycket
  • Jag tänkte för lite
  • Jag börjar bli lite stel
  • Jag blev störd av ****
  • ...
När de egentligen gjorde precis vad de kom överens om.

Strunt samma(!!!!) var bollen tar vägen. Det viktigaste är att man exekverar det man kommer överens om. Inte var bollen tar vägen.

Människan söker hela tiden bekräftelse. I det här fallet söker man den i bollbanan.

Den dåliga instruktören:
Bekräftar golfarens "analys" av vad som gick fel.

Den gode instruktören:
Säger att han inte bryr sig ett skvatt om var bollen tar vägen just nu. Fokus skall vara på att lära nya saker och kasta gammal ofruktsam kunskap över bord. Var sak har sin tid. Bollbanan har sin. Det är långt ifrån alltid man kan läsa resultatet i bollbanan.
Old 04-28-2006, 02:16 AM
Amen Corner's Avatar
Senior Member

Originally Posted by metallion
De flesta är för resultatinriktade. Speciellt när man jobbar med en instruktör.
  1. Golfaren kommer överens med instruktören om att göra en förändring
  2. Golfaren implementerar förändringen, och bollbanan blir sorkdödare, socket eller vad du vill
Då händer det. 99 av 100 golfare säger:
  • Jag var lite okoncentrerad
  • Jag tänkte för mycket
  • Jag tänkte för lite
  • Jag börjar bli lite stel
  • Jag blev störd av ****
  • ...
När de egentligen gjorde precis vad de kom överens om.

Strunt samma(!!!!) var bollen tar vägen. Det viktigaste är att man exekverar det man kommer överens om. Inte var bollen tar vägen.

Människan söker hela tiden bekräftelse. I det här fallet söker man den i bollbanan.

Den dåliga instruktören:
Bekräftar golfarens "analys" av vad som gick fel.

Den gode instruktören:
Säger att han inte bryr sig ett skvatt om var bollen tar vägen just nu. Fokus skall vara på att lära nya saker och kasta gammal ofruktsam kunskap över bord. Var sak har sin tid. Bollbanan har sin. Det är långt ifrån alltid man kan läsa resultatet i bollbanan.
Jag skulle vilja säga att alla som tar en lektion är resultatinriktade, annars hade man inte uppsökt en instruktör i första hand.

Håller med dig att den mindre erfarne instruktören talar om vad som gick fel.

På grund av att eleven, och nu pratar vi om den vanlige golfaren från hcp 8 och uppåt(du hade 9 lr? ) alltid kommer att ha bollen som referens, så förespråkar jag för att alltid ha teknikinlärning hand i hand med provsvingar. De fakto är att du behöver inte alls åka till ett övningsfält för att slå bra slag och bli en bra golfare.

Du själv är ett utmärkt exempel

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules