De flesta är för resultatinriktade. Speciellt när man jobbar med en instruktör.
Golfaren kommer överens med instruktören om att göra en förändring
Golfaren implementerar förändringen, och bollbanan blir sorkdödare, socket eller vad du vill
Då händer det. 99 av 100 golfare säger:
Jag var lite okoncentrerad
Jag tänkte för mycket
Jag tänkte för lite
Jag börjar bli lite stel
Jag blev störd av ****
...
När de egentligen gjorde precis vad de kom överens om.
Strunt samma(!!!!) var bollen tar vägen. Det viktigaste är att man exekverar det man kommer överens om. Inte var bollen tar vägen.
Människan söker hela tiden bekräftelse. I det här fallet söker man den i bollbanan.
Den dåliga instruktören:
Bekräftar golfarens "analys" av vad som gick fel.
Den gode instruktören:
Säger att han inte bryr sig ett skvatt om var bollen tar vägen just nu. Fokus skall vara på att lära nya saker och kasta gammal ofruktsam kunskap över bord. Var sak har sin tid. Bollbanan har sin. Det är långt ifrån alltid man kan läsa resultatet i bollbanan.
Jag skulle vilja säga att alla som tar en lektion är resultatinriktade, annars hade man inte uppsökt en instruktör i första hand.
Håller med dig att den mindre erfarne instruktören talar om vad som gick fel.
På grund av att eleven, och nu pratar vi om den vanlige golfaren från hcp 8 och uppåt(du hade 9 lr? ) alltid kommer att ha bollen som referens, så förespråkar jag för att alltid ha teknikinlärning hand i hand med provsvingar. De fakto är att du behöver inte alls åka till ett övningsfält för att slå bra slag och bli en bra golfare.
Du själv är ett utmärkt exempel